Zonen Helsingør
Danmarks Tekniske Museum
Fabriksvej 25
3000 Helsingør
tlf. 49 22 26 11

 

Formand for køretøjsgruppen:
Georg Tegne-Hansen
tlf. 48 79 46 05
tegne-hansen@mail.tele.dk

 

Nytårsparade Zonen Helsingør 15. januar 2020

Formanden Georg Tegne-Hansens nytårstale

Vi har som bekendt arbejdsdag her på museet den 1. og den 3. onsdag i måneden, og møder klokken 10 når museet åbner.

Med vores ret store samling af vogne og materiel, og da det hver gang kun kan blive til nogle få timers effektiv arbejde ad gangen, kan I nok forstå, at selv små projekter og reparationer tager lang tid under disse simple værkstedsfaciliteter. Selv om vi kun får lavet lidt ad gangen, er det dog blevet til noget i årets løb:

768, Mercedes-ambulancen har fået repareret slør i styretøjet. Fik et par nye styrekugler. Der er nu også konstateret slid og slør i baghjulsophængningen. Det skulle vi meget gerne have lavet i nær fremtid.

714, Ford V8 havde knækket udstødningsmanifolden. Karl Erik Sørensen, som i sin tid gennemrestaurerede vognen, kunne heldigvis skaffe en ny hjem fra USA.

389, Bedford-kranvognens dynamo er blevet renoveret og fået nye kul. Den har også længe haft en utæt benzintank på grund af et tæringshul, heldigvis helt øverst i tanken. Et projekt der hele tiden bliver udsat, men snarest må repareres. Men ellers er den vogn altid en trofast slider, der faktisk aldrig er problemer med.

99002, Aster-påhængssprøjten har vi fået lavet færdig, og den har været startet op. Benzintanken var gennemtæret. Vi har selv fremstillet en ny tank, lidt mindre, og med ændret påfyldningsstuts. Køleren var også defekt, og er blevet renoveret på et kølerværksted. Nu mangler vi blot, at vi en dag afsætter tid til en udflugt til noget åbent vand, og laver en pumpeøvelse så vi kan få den afprøvet.

376, Bedford-sprøjten. Gearkassen har igen været stået af. Skiftegaflen til 1. og 2. gear knækkede igen, samme sted som for nogle år siden. Claus har sølvloddet igen, denne gang mere omhyggeligt, og det blev tilsyneladende rigtig godt. Ved den efterfølgende samling af gearkassen konstateredes et meget stort slid i de nederste indgreb, hvilket uden tvivl har været årsag til det vanskelige og upræcise gearskift. – Men når jeg selv tænker tilbage på sprøjtens aktive dage, og hvorledes gearkassen nærmest blev voldtaget ved gearskift under udrykningskørsel, så forstår jeg godt det store slid.Delene som er fremstillet i et messing/rødgods-lignende materiale, har nu været hos en rigtig gørtler som heldigvis kunne pålægge det afslidte gods, slibe det til og gøre dem som nye igen. Gearskiftet virker nu så præcis og let som var den helt ny. Det blev derefter konstateret at gearkassen på 378, den anden Bedford kranvogn, også var slidt på samme måde, og har derfor også været til gørtleren og fået samme omgang.

433, Opel katastrofevognen. Motoren er taget ud, og har været igennem en kostbar hovedreparation, og skulle nu forhåbentligvis være så god som ny. Den blev hentet lige her før jul, og står blot og venter på at blive lagt i.

Og så er der lige vores 5-års plan, 378 under bygning. Den har i lang tid haft 1. prioritet som projekt, og der bliver arbejdet så meget på den som overhovedet muligt. Der dukker dog hele tiden problemer op om nogle ganske små detaljer som slet ikke var forudset, og som hver kan tage uforholdsmæssig lang tid at løse. At opremse alle disse ting ville nok tage for lang tid at komme nærmere ind på her. Vi regner med at den kan komme ud og blive startet op hen ad foråret.

Af aktiviteter som vi i årets løb har deltaget i, kan nævnes:

I skolernes efterårsferie og vinterferie er der jo traditionelt mange besøgende, typisk bedsteforældre der passer børnebørn. Vi havde da aftalt med Teknisk Museum, at stationen var bemandet og åben alle hverdagene. Vi fordelte os således, at der hver dag var en mand eller to. Snorene blev pillet ned så man kunne gå frit rundt i garagen og studere det hele og måske få en nærmere forklaring om vogne og materiel, og lidt historie om Zonen og redningsarbejde i gamle dage, og evt. høre et gammeldags udrykningshorn m.m.

5. juni. Fars Dag. Teknisk Museums store årlige maskinfest. Køretøjerne var opstillet til fremvisning oppe på pladsen og vi deltog med sprøjte og kranvogn i de sædvanlige tre gange slukning af bilbrand og knust bil.

17. maj. Gentofte Brandmuseum. Åbent hus og træf i anledning af deres gamle Gideon-sprøjte fyldte 100 år. Vi deltog med 768 Mercedes ambulancen. Det var desværre et kedeligt regnvejr.

19. maj. Det militære terræn i Høvelte. Land-Roverklubbens årlige arrangement. Oplevelser for sygdomsramte børn. Vi deltog med kranvogn 389 og Ford V8 714 og gav børnene nogle uforglemmelige ture. Pinsen. Græsted Veterantræf. Deltog med alle de vogne der var mobile. V8 714 strejkede dog pludselig på vej hjem om søndagen, og måtte bugseres. Godt vi selv har en kranvogn.

29. juni. Andelslandsbyen, Nyvang. Zone-Redningskorpsets Venners årlige træf og generalforsamling var i år på Nyvang. Vi deltog med alle de vogne der var mobile.

6.-7. juli. Andelslandsbyen, Nyvang. Zone-stationen på Nyvang afholdt den årlige rednings week-end. Vi assisterede med flere vogne. En lidt mat omgang i år, med kun få besøgende. Formentlig på grund af dårligt vejr.

3. august. Egeskov. Falck-Museets årlige træf og åbent hus. Søren H. og jeg kørte derover i V8 714, og Falck havde været så venlige at stille en ladvogn med chauffør til rådighed, som med kranvogn 389 på ladet og ambulance 768 i grillen, klarede transporten. – Men, ikke uden skrammer: På hjemturen havde ladvognens grill sænket sig så meget at ambulancens ene forhjul skrabede på asfalten og blev slidt helt igennem. Det kostede os et nyt dæk. Nyvang mødte i øvrigt med ambulance og deres nu færdig-restaurerede sprøjte.

7.- 8. september. Græsted Station. Det årlige tilbagevendende arrangement med veterantog og alskens underholdning for børn. Vi deltog med kranvogn, 389 og ambulance 768.

24. september. Falck, Fredensborg. En tidligere kollega havde 40-års jubilæum, og samtidig aftrådte til pension. Vi deltog med kranvogn 389 og ambulance 768.

Og så vil jeg slutte af med at takke Teknisk Museum, Zone-Redningskorpsets Venner, og ikke mindst, også kollegerne her på holdet, for et altid behageligt samarbejde.

Georg Tegne-Hansen