Se mere
- Vogne og statister til filmformål
- Ambulance Ford A 1928
- Ambulance Ford V8 1938 Replika
- Ambulance Chevrolet 1947
- Ambulance Mercedes 1960 ZR 768
- Blokvogn Poul Nielsen Maskinfabrik 1952 ZR 934
- Blokvogn Varig 1960 Replika
- Bugservogn Ford F250 1957 ZR 714
- Dyreambulance 1950
- Entreprenørpumpe Gormann Rupp 1959 ZR 773
- Katastrofevogn Opel Blitz 1952 ZR 433
- Kranvogn Ford AA 1929 Replika
- Kranvogn Bedford 1950 ZR 378
- Kranvogn Bedford 1952 ZR 389
- Kranvogn Ford Köln 1960 ZR 753
- Kranvogn Mercedes 1961 ZR 869
- Lænsepumpe Pegson-Marlow 1960
- Lænsepumpe Japp Replika 1960
- Påhængssprøjte Koebe 1922 ZR 358
- Påhængssprøjte Meisner-Jensen 1943 Replika
- Påhængssprøjte Meisner-Jensen 1945 Replika
- Påhængssprøjte Meisner-Jensen 1952 Replika
- Påhængssprøjte Meisner-Jensen 1958 Replika
- Påhængssprøjte Ruberg 1961 Replika
- Redningsbåd 1959
- Redningsbåd 1960 Replika
- Sprøjte Bedford 1947 ZR 263
- Sprøjte Bedford 1949 ZR 307
- Sprøjte Bedford 1950 ZR 376
- Vejservice Ford Thames 1960 Replika
Model: Opel Blitz type 1,75
Årgang: 1952
Stelnr. IC 1,75-330C 4627 (stelplade) / 2000004627 (reg.att.)
Motornr. 2,5 L 52-00016 L
Registreringsnr. E 17.375
Tidligere reg. nr. E 17.375 / EX 69.051 / EA 69.062 / OZ 89.110
ZR-nummer: 433
Genstandsnummer: 0700M1ZMZR
Udstillet: Garagehallen i Zone-stationen på Teknisk Museum i Helsingør
Stand: Totalrestaureret, indregistreret, kørende
Opbygning: Vides ikke
Ejer: Danmarks Tekniske Museum, Helsingør
Anvendelse:
Katastrofevogn udstyret med allehånde redningsmateriel som lysanlæg, pumpe, stige, slanger og andet brandmateriel, reb og taljer, frigørelsesudstyr og værktøj til brug ved allehånde typer af brandsluknings- og redningsarbejde for både private og offentlige kunder i regning eller på abonnement. Langt fra alle Zone-stationer rådede over et sådant køretøj. Betegnelsen “katastrofevogn” er udgået og i nogen grad erstattet af “redningsvogn”, omend specialkøretøjer af denne type ikke rigtig længere anvendes, men i stedet fungerer i kombination med et brandkøretøj.
Historie:
Indregistreret første gang 2. februar 1953. Leveret som kranvogn til Ringsted foråret 1954. Efter inspiration fra Rønne ombygget til katastrofevogn i 1957 ligeledes til stationering i Ringsted.
Efter sammenslutningen mellem Falck og Zonen i 1963 blev vognen stationeret først i Slagelse, senere i Fakse.
Efter udrangering i sommeren 1979 blev køretøjet overdraget til Fed Camping i Fakse, som hjælpesprøjte.
Her fandt et medlem af Zone-Redningskorpsets Venner den omkring 1988. Efter hjælp fra Falck-Museet med at levere en anden sprøjte til Fed Camping, blev katastrofevognen overdraget til samlingen i 1990. Vognen var meget medtaget, ikke mindst fordi der var gået råd i det bageste karosseri.
Restaurering:
Odsherreds karosserifabrik i Asnæs har bistået med opbygning af de dele af karosseriet og dørene, som ikke kunne reddes. Herefter har vognen fået renoveret motor og er blevet lakeret, hvorefter et hold Falck-folk fra Stege og Vordingborg har monteret nyt ledningsnet. Montering som katastrofevogn med rekonstrueret værktøj m.v. er foregået i Holbæk, og i 1997 blev vognen indregistreret som fuldt funktionsdygtig katastrofevogn.
Sponsorer:
General Motors og Ellehammerfonden.
Æren for at køretøjet er fundet/reddet tilkommer:
Peter Wienke og Falck-Museet.