Se mere
- Vogne og statister til filmformål
- Ambulance Ford A 1928
- Ambulance Ford V8 1938 Replika
- Ambulance Chevrolet 1947
- Ambulance Mercedes 1960 ZR 768
- Blokvogn Poul Nielsen Maskinfabrik 1952 ZR 934
- Blokvogn Varig 1960 Replika
- Bugservogn Ford F250 1957 ZR 714
- Dyreambulance 1950
- Entreprenørpumpe Gormann Rupp 1959 ZR 773
- Katastrofevogn Opel Blitz 1952 ZR 433
- Kranvogn Ford AA 1929 Replika
- Kranvogn Bedford 1950 ZR 378
- Kranvogn Bedford 1952 ZR 389
- Kranvogn Ford Köln 1960 ZR 753
- Kranvogn Mercedes 1961 ZR 869
- Lænsepumpe Pegson-Marlow 1960
- Lænsepumpe Japp Replika 1960
- Påhængssprøjte Koebe 1922 ZR 358
- Påhængssprøjte Meisner-Jensen 1943 Replika
- Påhængssprøjte Meisner-Jensen 1945 Replika
- Påhængssprøjte Meisner-Jensen 1952 Replika
- Påhængssprøjte Meisner-Jensen 1958 Replika
- Påhængssprøjte Ruberg 1961 Replika
- Redningsbåd 1959
- Redningsbåd 1960 Replika
- Sprøjte Bedford 1947 ZR 263
- Sprøjte Bedford 1949 ZR 307
- Sprøjte Bedford 1950 ZR 376
- Vejservice Ford Thames 1960 Replika
Model: Mercedes-Benz 190b
Årgang: 1960
Stelnr. 121.010-50-014149
Motornr. 121.920-10-013792
Registreringsnr. Ikke indregistreret
Tidligere reg. nr. XA 49.955 / PA 49.951
ZR-nummer: 768
Genstandsnummer: 0394M1ZMZR
Udstillet: Garagehallen i Zone-stationen på Teknisk Museum i Helsingør
Stand: Totalrestaureret, kørende
Opbygning: Sandved Karosserifabrik
Ejer: Danmarks Tekniske Museum, Helsingør
Anvendelse:
Ambulance anvendt til ambulancekørsel (udrykningskørsel) og sygetransport af liggende patienter i forbindelse med pludseligt opstået sygdom eller ulykke, indlæggelse, ambulant behandling, transport mellem sygehuse m.v. Ambulance- og sygetransport var indtil 1992 – når bortses fra fribefordringsreglerne – et frit og ulovreguleret marked; i Zonens tid (1930 til 1963) var dimensioneringen af antallet af ambulancer, beredskabet m.v. desuden udelukkende reguleret af markedet, når bortses fra de kommunale ambulancetjenester i København m.v. Af samme årsag blev ambulancekørsel og sygetransport mest af alt betragtet som liggende transport, på landet ofte kun med én redder uden mulighed for egentlig patientbehandling. Grundlaget for markedet var abonnementsordninger for sygekasser, virksomheder og private, aftaler med det offentlige, fx. militæret og regningskørsel, navnlig for kommuner. Denne del af redningskorpsenes virksomhed er således et meget fint eksempel på samdrift af offentlige og private opgaver. Helt frem til 2002 kunne private husstande tegne abonnement hos Falck på ambulancekørsel og sygetransport, og Falcks endnu eksisterende siddende sygekørsel for abonnenter er en udløber af familieabonnementet fra 1930’erne.
Historie:
Vognen blev leveret til Zone-Redningskorpset 2. september 1960 som almindelig personvogn, og ambulancen er derfor efter endt ombygning først kommet i drift i 1961.
Ambulancen har været stationeret først ved stationen i Århus og derefter ved stationen i Sæby, hvor den gjorde tjeneste indtil den udgik af drift. På et tidspunkt har Falck hovedrenoveret vognen og herunder blev den malet sort/hvid.
Efter udrangering endte vognen omkring 1970 på Egeskov Slot og herfra kom den til Falck-Museets lager.
I april 1991 overdrog Falck-Museet vognen til Museum for Zone-Redningskorpset, som henstillede den til senere restaurering.
Restaurering:
Restaurering påbegyndtes i 2002 ved et omfattende pladearbejde af hele undervognen incl. vangerne, som var tæret væk.
I 2003 fortsatte arbejdet hos Georg Tegne-Hansen i Helsinge, og 3. juni 2005 kunne den færdige bil præsenteres.
Lakering er udført af Gerlev Autolakerei 2005.
Æren for at køretøjet er fundet/reddet tilkommer:
Falck-Museet.