Se mere
- Vogne og statister til filmformål
- Ambulance Ford A 1928
- Ambulance Ford V8 1938 Replika
- Ambulance Chevrolet 1947
- Ambulance Mercedes 1960 ZR 768
- Blokvogn Poul Nielsen Maskinfabrik 1952 ZR 934
- Blokvogn Varig 1960 Replika
- Bugservogn Ford F250 1957 ZR 714
- Dyreambulance 1950
- Entreprenørpumpe Gormann Rupp 1959 ZR 773
- Katastrofevogn Opel Blitz 1952 ZR 433
- Kranvogn Ford AA 1929 Replika
- Kranvogn Bedford 1950 ZR 378
- Kranvogn Bedford 1952 ZR 389
- Kranvogn Ford Köln 1960 ZR 753
- Kranvogn Mercedes 1961 ZR 869
- Lænsepumpe Pegson-Marlow 1960
- Lænsepumpe Japp Replika 1960
- Påhængssprøjte Koebe 1922 ZR 358
- Påhængssprøjte Meisner-Jensen 1943 Replika
- Påhængssprøjte Meisner-Jensen 1945 Replika
- Påhængssprøjte Meisner-Jensen 1952 Replika
- Påhængssprøjte Meisner-Jensen 1958 Replika
- Påhængssprøjte Ruberg 1961 Replika
- Redningsbåd 1959
- Redningsbåd 1960 Replika
- Sprøjte Bedford 1947 ZR 263
- Sprøjte Bedford 1949 ZR 307
- Sprøjte Bedford 1950 ZR 376
- Vejservice Ford Thames 1960 Replika
Model: Bedford type MSD
Årgang: 1952
Stelnr. Findes ikke. Er indregistreret på motornr.
Motornr. KM 24-8903
Registreringsnr. O 1255
Tidligere reg. nr. M 18.709 / ML 88.252
ZR-nummer: 389
Genstandsnummer: 0327M1ZMZR
Udstillet: Garagehallen i Zone-stationen på Teknisk Museum i Helsingør.
Stand: Totalrestaureret, indregistreret, kørende
Opbygning:
Ejer: Danmarks Tekniske Museum, Helsingør
Anvendelse:
Kranvognen er det køretøj, der bedst karakteriserer redningskorpset i krydsfeltet mellem private og offentlige redningsopgaver. Kranvognen anvendes til autohjælp, bjergning, bugsering, frigørelse, op- og nedhejsning, dyreredning, storm- og vandskade, fremførsel af pumper og andet redningsmateriel, entreprenøropgaver og alle mulige andre opgaver, som redningskorpsene varetager for offentlige og private kunder såvel på abonnement som i regning. Først den 1. juli 2008 blev udførelse af redningsarbejde gjort til en offentlig forpligtelse for de kommunale brandvæsner; de private redningskorps´ raison d’être havde herved lidt et alvorligt skibbrud.
Historie:
Kranvognen blev oprindeligt leveret til stationen i Haarby, men den kom efter kort tid til stationen i Kværndrup.
Det vides ikke hvor vognen har kørt efter sammenslutningen mellem Falck og Zonen i 1963.
Efter udrangering kom vognen til at køre i en skov hvor den trak træstammer, og herfra endte den hos en veteranbilopkøber i Kværndrup.
I juni 1986 købte Fonden Redningsteknisk Samling vognen til brug for det kommende Museum for Zone-Redningskorpset, og den var således den første Zone-bil i samlingen. Vognen har tjent museet til stor nytte som kranvogn når bjergede Zone-biler skulle hentes og ved studenterkørsel.
Restaurering:
Den egentlige restaurering påbegyndtes i 1988 og i 1990 var vognen færdigrestaureret. Den er i dag fuldt funktionsdygtig med kran og motorspil.
Formidling:
Har deltaget i filmoptagelser til Edderkoppen i 1999.
Sponsor:
Nordea.